‘Voedselreclame verleidt vetzuchtige kinderen tot dubbele portie’
Het houdt niet op met berichten over het negatieve effect van reclame op de eetgewoontes van kinderen. In Liverpool, de stad van Dirk Kuijt en Boudewijn Zenden, levert de universiteit ook een bijdrage aan deze gevoelige discussie. De Engelse kop boven hun persbericht: ‘'TV food adverts increase obese children's appetite by 134 pct.'' Een groep psychologen is tot die conclusie gekomen na onderzoek bij 60 kinderen van 9-11 jaar van een ook qua gewicht gemengde samen- stelling. Ze kregen voedsel/snoepcommercials en speelgoedspot- jes
te zien, gevolgd door cartoons. Het blijkt dat kinderen met een ‘normaal' gewicht 'slechts' 84 procent meer eten na het bekijken van voedselreclame. Bij kinderen met overgewicht is er, met een stijging van 101 procent, al sprake van een verdubbeling. Kinderen met verzucht (obesitas) eten zelfs 134 procent meer na het bekijken van stimulerende beelden. Er is dus sprake van een soort vliegwieleffect als kinderen gewend zijn geraakt om veel te eten en/of te snoepen, verhogen ze hun consumptie als gevolg van tv-reclame.
In Engeland staat 14 pct van de kinderen al te boek als vetzuchtig; het gemiddelde Engelse kind kijkt wekelijks 17 uur naar commerciële tv-zenders. In januari dit jaar is de reclame voor junkfood in de ban gedaan op tv tot de vroege avond, maar volgens het persbericht van de UvL kijken veel kinderen naar ‘'familie-programma's'' later op de avond, als ze wel mogen worden uitgezonden.
De University of Liverpool wil nu gaan onderzoeken of de gevoeligheid van kinderen voor voedselreclame of het veel televisie kijken van kinderen een correcte voorspeller is van obesitas op latere leeftijd.
bron: www.reclamewereld.blog.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten